Hvordan foregår en høretest? Hvilke tilskudsmuligheder findes der? Og hvordan renser jeg mit høreapparat?
Nedenfor finder du svar på de mest stillede spørgsmål. Klik på spørgsmålet, og svaret bliver vist nedenunder.
Har du et spørgsmål, som du ikke kan finde svaret på? Så ring til os på telefon 70 230 560 mandag til torsdag kl. 08.00-18.00 og fredag kl. 08.00-17.00
Du kan også udfylde formularen nederst på siden, så ringer vi dig op snarest muligt.
Generelt
Ventetider på høreapparater er kun fra 1 til 14 dage hos Dansk HøreCenter. Dette er modsat det offentlige, hvor ventetiden kan være op til 120 uger afhængig af, hvilken region du hører til. Læs mere om ventetid på høreapparater her.
På de offentlige klinikker bliver du tildelt det billigst mulige hjælpemiddel til dit høretab og behov. Hos Dansk HøreCenter har vi det største udvalg og de nyeste løsninger på høreapparatsområdet, og du bestemmer selv, hvilket høreapparat og hvilken løsning, du ønsker. Læs mere de forskellige høreapparater her.
Nej, hos Dansk HøreCenter er høreundersøgelsen gratis. Du kan bestille tid til høretest her.
Ja, du bedes bestille tid i forvejen, således at vi kan afsætte tid og ressourcer til at give dig den bedst mulige behandling. Du kan bestille tid til høretest her.
Ja, du kan gratis og uforpligtende prøve et høreapparat. Vi finder sammen den rigtige løsning til din hverdag og dine behov. Bestil tid til høretest her.
Høreapparater og tilbehør
Batterierne skal typisk skiftes efter 3-5 dage afhængigt af batteristørrelsen på dine høreapparater. Hvis du ofte befinder dig i larmende omgivelser, skal batterierne skiftes oftere.
Hvis du ikke vil skifte batterier, kan du få høreapparater med genopladelige batterier, der oplader, mens du sover.
Batterier er gratis og kan bestilles her.
Det er individuelt, hvornår du har behov for at rense dine høreapparater. Derfor er det en god vane at kigge på dine høreapparater jævnligt og rense dem, hvis de er snavsede.
Her kan du læse mere om, hvordan du renser dine høreapparater.
Du kan få lyden fra telefonopkald, lydbøger og musik direkte i dine høreapparater via din smartphone.
iPhone og Android-brugere (iPhone 5 eller nyere og Android 10 eller nyere) kan streame direkte til Beltone Amaze høreapparater. Hvis du har en anden type høreapparater eller en tidligere iPhone/Android-version, kan du streame lyd ved hjælp af trådløst tilbehør via bluetooth.
Først skal du placere dine høreapparater i den tilhørende oplader. Når høreapparaterne er placeret i opladeren, vil du kunne se, at høreapparatets lys blinker langsomt. Det betyder, at opladningen nu er i gang. Sørg for at give apparaterne et ekstra tryk ned i opladeren, hvis du ikke kan se, at de lader op.
Når dine høreapparater er fuldt opladet, vil høreapparaterne ikke længere blinke, men lyset vil derimod være konstant. Dette lys slukkes, når du fjerner høreapparaterne fra opladeren.
Tilskud
For at få tilskud til høreapparater, skal du være fyldt 18 år og have en hørenedsættelse. For at kunne benytte det offentlige tilskud, kræver det en henvisning fra en ørelæge. Læs mere her.
Har du høreapparater i forvejen, uanset om det er fra en offentlig høreklinik eller fra en privat høreklinik, er du berettiget til nyt tilskud hvert 4. år. Læs mere her.
Er du tilskudsberettiget, giver Sygeforsikringen “danmark” tilskud. Læs mere her.
Du kan få momsen tilbage, hvis du er udenlandsdansker og bosat i et ikke EU-land.
Fejlsøgning
Opdatering 03-05-2022:
GN kan se fra de informationer, de modtager, at de forbindelsesproblemer, der har været i iOS 15.4, allerede i vid udstrækning er løst ved udgivelsen af iOS 15.4.1.
Hvis du fortsat oplever problemer, kan de løses permanent ved at genparre høreapparaterne til din telefon.
---------------------------------------------------
Med opdateringen til iOS 15.4 har nogle iPhone-brugere oplevet problemer med, at deres ReSound Smart-, ReSound Smart 3D- eller Beltone HearMax-apps' hovedskærm bliver sort.
Apple har allerede frigivet en ny opdatering, iOS 15.4.1, der ser ud til at løse hovedproblemet med at skulle parre høreapparaterne igen, efter at iPhone er genstartet. Men GN får meldinger om andre problemer - herunder med forbindelsen til appen og problemer med at fuldføre parring til app på grund af "Ufuldstændig parring"-fejlmeddelelse .
Det er vigtigt at bemærke, at opdatering til iOS 15.4.1 ikke løser problemet med den sorte eller blanke skærm. For at løse dette fuldt ud skal du som bruger først opdatere til iOS 15.4.1 og derefter parre dit høreapparat igen i henhold til nedenstående instruktioner.
1. Opdater iPhone til nyeste iOS 15.4.1.
2. Åbn appen, og observer sort/blank skærm. Sæt appen i baggrunden, og gå til iOS-høreapparatindstillinger.
3. Fjern parringen i iOS, genstart høreapparatet, og par høreapparaterne igen.
4. Åbn appen igen, og fuldfør parringsflowet.
Baseret på GN’s erfaringer bør dette forhindre høreapparaterne i at miste forbindelsen, efter at en telefon er blevet genstartet, mens den kører iOS 15.4.1.
I tilfælde af at du som bruger ikke straks kan parre dit høreapparater med appen, kan du vælge kun at bruge iPhone MFi-indstillingerne (tredobbelt klik), indtil de app-relaterede problemer er løst fuldt ud.
GN arbejder på at vurdere det fulde omfang af problemet i samarbejde med Apple. Vi opdaterer her, når der er nyt om problemet.
01-09-2022: Opdateret
Efter Android 12-opdateringen i februar har GN arbejdet på at undersøge årsagen til og finde løsningen på de periodiske forbindelsesproblemer, som flere høreapparatbrugere oplever, når de streamer og gentilslutter deres høreapparater til telefonen.
Som nævnt tidligere, så er forbindelsesudfordringerne ikke relateret til høreapparaterne eller GN's apps, men derimod til forbindelsesprotokollen mellem Samsung-smartphones med Android 12-opdateringen og høreapparaterne.
Det har vist sig, at Samsungs forbindelsesprotokol fejlagtigt fortolker modtagerfrekvensen som en afbrydelse. Samsung har erkendt fejlen og vil implementere en rettelse i deres protokol.
Samsung har annonceret, at denne rettelse er planlagt i fremtidige opdateringer, der understøtter Android 13. Disse opdateringer fra Samsung forventes i perioden oktober til november.
Vi anbefaler stadig, at høreapparatbrugere ikke opdaterer deres smartphone til Android 12. Og hvis smartphonen allerede er blevet opdateret, anbefales det at slå flytilstand til og fra for at løse problemerne på kort sigt.
11-04-2022: Opdateret
Problemet med Android 12 er desværre stadig ikke løst. Problemet er identificeret og ligger i Googles protokol, men der er desværre ingen permanent løsning på nuværende tidspunkt. Problemet ligger som tidligere fortalt hverken i høreapparater eller apps.
En midlertidig løsning, der kan fungere for nogle brugere - men ikke alle - er at slå flytilstand til og fra på telefonen for at genetablere forbindelsen.
Så snart vi ved mere, informerer vi om det på denne side.
01-03-2022: Opdateret
I dag bliver der frigivet en opdatering til den tidligere omtalte Android 12-opdatering.
Denne nye opdatering løser dog IKKE forbindelses- og streamingproblemerne.
Vi anbefaler, at du - indtil videre - fortsat ikke opdaterer din telefon til Android 12.
Det er vigtigt at understrege, at tilslutningsproblemerne ikke er relateret til høreapparaterne men til forbindelsesprotokollen, der er leveret af Android. Vores moderselskab GN Hearing, som producerer alle vores høreapparater, er opmærksom på problemet og arbejder tæt sammen med Android-smartphone-producenterne for at finde en løsning.
Nogle høreapparatsbrugere har oplevet udfordringer, efter de har opdateret deres Android-telefon (primært Samsung) til version 12.
Det virker, som om det ene af høreapparaterne afbryder forbindelsen til Android-telefonen ved genforbindelse. Dét giver problemer med at justere lydstyrken og streame lyd fra telefonen til høreapparaterne.
Derfor fraråder vi høreapparatsbrugere at opdatere til Android version 12.
Tilslutningsproblemerne er ikke relateret til høreapparaterne eller appen, men snarere til forbindelsesprotokollen mellem telefonen og høreapparaterne leveret af Android.
Hvis du allerede har opdateret din telefon, anbefaler vi, at du ikke bruger Bluetooth-forbindelsen indtil videre.
Der bliver arbejdet på højtryk på at løse problemet.
Nogle kunder kan opleve, at deres høreapparat bliver "smidt af telefonen", hvis de ikke har opdateret deres software til app og telefon.
Derfor anbefaler vi som udgangspunkt, at man altid holder sin telefon- og app-software opdateret til den nyeste version (dog med undtagelse af Android 12 - se ovenfor).
Hvis du oplever udfordringer med, at din høreapparater ikke lader op, kan det være fordi de sidder forkert i opladeren. Du kan teste om de sidder rigtigt ved at placere dine høreapparater i opladeren.
Du vil se et lys blinke langsomt, når høreapparaterne er placeret rigtigt i opladeren. Ser du ikke dette lys, lader høreapparaterne ikke op, og du kan forsøge med at give høreapparaterne et ekstra tryk ned i opladeren.
For at teste om din oplader virker, skal du først placere dine høreapparater i den tilhørende oplader. Når høreapparaterne er placeret i opladeren, vil du kunne se, at høreapparatets lys blinker langsomt. Sørg for at give apparaterne et ekstra tryk ned i opladeren, hvis du ikke kan se, at de lader op.
God livskvalitet hænger sammen med god hørelse. Du kan gøre meget selv. Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få tilbud, tips, råd og spændende historier direkte i din indbakke.